Kategóriák
Történelem

Miért éppen hot dogot árulnak az Ikeában?

Az Ikea hot dog-ja sokkal több a cég életében, mint egy egyszerű étel. Nem véletlenül került az áruházak étlapjára.

Az Ikea hot dog-ja sokkal több a cég életében, mint egy egyszerű étel. Nem véletlenül került az áruházak étlapjára.

Az IKEA Foodnak, vagyis a svéd lakberendezési áruház élelmiszer részlegének 2017-ben mai áron számítva 860 milliárd forint volt a bevétele. Bár ez csak 6 százaléka Ikea teljes éves bevételnek, elenyészőnek egyáltalán nem nevezhető. Ehhez teszi hozzá a magáét az 1980-as évek vége óta a mára szinte a cég védjegyévé vált hot dog.

Az 1943-ban az akkor 17 éves svéd Ingvar Kamprad által alapított Ikea első mai léptékű áruházát 1958-ban nyitotta meg. Egy évvel később ebben az älmhulti egységben már büfé üzemelt. Kamprad ugyanis megfigyelte, vásárlóik ebédidőben elkezdenek sietni, hogy minél előbb mehessenek enni valamelyik közeli vendéglátóegységbe. A „kapkodás” következtében pedig végül kevesebbet költenek, mint amennyit költenének, ha nem kellene odébbállniuk ebédelni. Ekkor született meg az alapító egyik szállóigévé vált mondata, miszerint „üres gyomorral az ember nem köt üzletet”.

Älmhultban kezdetben csak kávét és hideg ételt lehetett kapni. 1960 végére viszont már felállt a komplett konyha, többek között mikrohullámú sütővel, ami akkoriban nagy szó volt. Ennek megfelelően kiadós étlapról lehetett választani. A két szimbolikus fogás az 1980-as években került fel rá: előbb a svéd húsgolyó 1985-ben, majd pár évre rá a hot dog.

A hot dog szintén otthon, a svédországi Jönköpingben debütált. Először nehezen kaptak rá a vásárlók, de aztán az országban összes Ikeájában megjelent. Utóbb pedig a világ összes áruházának kötelező tartozéka lett. S hogy miért a hot dog? Az első magyar hot dog romantikus történeténél jóval prózaibb az ok. Akkoriban ez az étel világszerte a „jó minőséget alacsony áron” szlogen első számú megtestesítőjének számított – olvasható a magyarázat a cég honlapján.

Ikea, hot dog, marketing

Ez abszolút találkozott Kamprad filozófiájával. Olyannyira, hogy a hot dog metaforát előszeretettel használta munkatársainak szánt iránymutatásaiban is. „Meg kell mutatnunk, hogy az Ikea a lehetetlenre is képes. Jó minőségű termékeket kell adnunk olyan áron, amilyen áron más nem tudja. Ha egyesítjük erőinket, ha mindenki tud ezzel azonosulni, akkor sikerülni fog. Sok-sok új hot dogot szeretnék” – írta egyszer.

Mindazonáltal az alacsony ár mértékét illetően volt némi vita az alapító és az igazgatótanács között. „Azt javasoltam nekik, áruljuk a hot dogot 5 koronáért (ez mai árfolyamon 170 forint – a szerk.). Kételyt és meghökkenést láttam rajtuk” – emlékezett vissza Kamprad Az Ikea története című könyvében. Mindenáron azt akarta, hogy sokkal olcsóbb legyen, mint bárhol a környéken, hogy senkinek eszébe ne jusson egy hot dogért elhagyni az Ikeát. Akaratát természetesen keresztülvitte. A 2018-ban 92 évesen elhunyt Kamprad állítólag még a végrendeletébe is bevette, hogy tilos a hot dog árát 5 korona fölé emelni. Svédországban a mai napig tartják magukat ehhez. 2022-ben 7 koronára tervezték drágítani, de a heves tiltakozások miatt elálltak tőle.

Címlapfotó: Ország-Világ / Arcanum

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük