A túlnyomórészt nyugatiakból álló nézősereg és a szocialista vendéglátás találkozása a forma-1-es első magyar nagydíjon.
Az 1948. november 24-én létrehozott Utasellátó Nemzeti Vállalat (közkeletű nevén: Utasellátó) nagyon hamar Magyarország legnagyobb vendéglátóipari vállalatává nőtte ki magát. A MÁV járatok és állomási restik, büfék mellett az 1949-ben a MESZHART-tal (Magyar-Szovjet Hajózási Rt. – a MAHART elődje), 1950 végén pedig MASZOVLET-tel (Magyar-szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. – a MALÉV elődje) kötött megállapodás nyomán bizonyos ideig a hajók és repülők utazóközönségét is ellátta. Egy adat az elképesztő méret szemléltetésére: fénykorában az Utasellátó saját húsgyárát havonta 300 ezer pár virsli hagyta el, de rendelkeztek saját kávépörkölő üzemmel is.

Az Utasellátó fénye az 1970-es években kezdett kopni. Az állam igyekezett a 7 ezer dolgozót foglalkoztató vállalat hóna alá nyúlni és extra megbízásokkal megállítani a lejtmenetet. Így történt, hogy 1986-ban a cég kapta meg az első forma-1-es magyar nagydíj nézőinek ellátását a Hungaroringen. A szerződés aláírásra egészen pontosan 1986 április 23-án, három és fél hónappal a verseny előtt került sor. „A tervek szerint mind a 6 szektorban lesz Utasellátó-bázis, egy-egy 55X35 méteres terület, ahol étellel, itallal, gyümölccsel, édességekkel, apró ajándéktárgyakkal állnak a vásárlók rendelkezésére. Mindezek mellett mozgóárusok is közreműködnek a kiszolgálásban. A versenyek szabályai szerint üveges italokat a balesetveszély miatt nem kínálnak, ezért valamennyi italfélét, sőt az élelmiszereket is eldobható csomagolásban árusítják majd. A helyszínen körülbelül ezren dolgoznak majd, közülük jó néhányan idegen nyelveket is bebeszélnek. A vállalat másodosztályú árakon kínálja áruit, s folyamatosan ellenőrzik is, nehogy a vevőket megkárosítsák” – szólt az akkor kiadott hivatalos kommüniké.
Balul sikerült főpróba
Önbizalomból nem volt hiány, legalábbis kifelé, mert azért az Utasellátó szereplésével tartottak még egy főpróbát a forma-1-es hétvége előtt: 1986 júniusában a Hungaroring pályaavatójaként megrendezték a Béke és Barátság Kupa autós és motoros versenyt. És milyen jól tették! A Turizmus című lap szerzőjét például finoman szólva nem győzték meg a látottak. „Nem lehet szó nélkül hagyni az elégtelenre vizsgázott vendéglátást. Az Utasellátó büfék árai magasak, amilyen szerény volt a kínálata, olyan melegek voltak az italok. A Cornelius-gépekből kevés szénsavval csordogált a színes üdítő. Nyomát sem láttuk a gyorsétkeztetés slágereinek, a hamburgernek, a hot-dognak és társaiknak.”
Visszaemlékezések szerint egyébként ezen a júniusi főpróbán négyféle meleg, húszfajta hideg büféárut és több mint tízféle cukrászterméket kínáltak. Kapható volt még friss gyümölcs, jégkrém, tej és pár egyéb tejtermék, szénsavas üdítőital és gyümölcslé. Alkoholt viszont a szabályoknak megfelelően nem árusíthattak.
Magas ár, alacsony minőség

Alkoholt augusztusban sem lehetett árulni (hivatalosan), a hiányolt hamburger és hot dog viszont megkerült a forma-1-es hétvégére, ahol már nyolcvan féle termékből tudta választani a nézők. Az Utasellátó 30 sátorral, 2 gurulóbüfével, 40 mozgóárussal és több kosaras árussal terítette portékáját. (1200-an gondoskodtak csak a nézők ellátásáról.) Az alábbi árlistát közölte az Ötlet című lap három nappal az 1986. augusztus 10-i verseny előtt:
- Csokis nápolyi 79 g 8 Ft
- Piskótatekercs 3 X 80 g 22 Ft
- 1 pár főtt virsli mustárral, zsemlével 100 g 25 Ft
- Főtt debreceni mustárral, zsemlével 110 g 25 Ft
- Hot-dog 16 Ft
- Hamburger 25 Ft
- Kávé műanyag pohárban, keverővel, cukorral 9 Ft
- Tartós tej (1 liter) 15 Ft
- 2 zsemle gyulaival, zöldpaprikával 22 Ft
- 1 személyes úticsomag (csemege szalámi, Balaton sajt, 2 db zsemle, 1 piskótatekercs, 1 zöldpaprika, 1 Sió üdítő, 1 Higi kendő) 60 Ft
Ami az árakat illeti: a 25 forintos virsli ár például minden volt, csak nem másodosztályú. 1986-ban a turisztikai szempontból szintén kiemeltnek számító Eger városában egy borozóban ugyanezért 9 forintot kértek. Nem meglepő amúgy, hiszen a forma-1-re elsősorban külföldi nézőket vártak – az ő pénztárcájukhoz igazítva fogott a ceruza. Ráadásul a minőséggel is akadt baj. A Dunaújvárosi Hírlap szerint ment az ügyeskedés. „A közétkeztetés-itatás monopóliumával rendelkező Utasellátó is alighanem pályacsúcsot állított fel: egy, azaz egy darab »Rundbrötchen mit gyulaerwurst, paprika« vagyis kolbászos szendvics 17 forintért volt kapható, ha győzte az ember a sorállást, s ellankadt egy szimplával, amit természetesen dupla feketeként árultak, tíz forintért csaphatta be magát.”

Veszteséges buli?
A versenyhétvége három napja alatt Mogyoródra kilátogató 360 ezer ember ezzel együtt összesen 600 ezer pohár frissítőt, 50 mázsa debrecenit, 20 mázsa virslit, 20 ezer hamburgert, 20 ezer hot dogot, 30 ezer szendvicset, 60 ezer jégkrémet és 34 ezer adag kávét fogyasztott el. A slusszpoén: az Utasellátó állította, ők mínuszosan jöttek ki a buliból.„Úgy vélné az ember, hogy közel 360 ezer ember kiszolgálása, ellátása óriási üzlet lehetőségét hordja magában. Berend István, az Utasellátó termelési osztályvezetője azonban elmondta, hogy egyelőre számukra ez nem üzlet, mivel túlságosan nagyok a költségei. Megtérülésére esetleg jövőre, de inkább néhány év múlva számíthatnak” – közvetítette némileg meglepetten a cég panaszát a Magyar Hírlap.

Augusztus 11-én, vagyis a verseny után egy nappal, természetesen uniszonó harsogta a magyar sajtó, miszerint kitűnően vizsgázott a Hungaroring minden egyes részlege. A már idézett, vendéglátásra kihegyezett Magyar Hírlap az Utasellátót is osztályozta. „Kisebb fennakadásoktól eltekintve – olykor leállt egy-egy Comnellis automata, állítólag a csekély víznyomás miatt – nem volt különösebb gond, az áruellátás is szervezettnek tűnt. Az Utasellátótöbb mint ezer emberrel mindhárom napon állta a rohamot.”
Árnyalja a képet, hogy kicsit másról számolt be augusztus 12-én a Vas Népe újságírója. „Az egész versenyen egy dolog okozott bosszúságot, hogy az Utasellátó Vállalat »jól ellátott« bennünket nézőket. Egy, az üzletben üvegestől 27 forintba kerülő üdítőért 60 forintot kértek, melegen. Egy kávé 10 forint, és ugyanezért az árért a »gépi« cola, narancs két decijéből a fele ásványvíz »alap« volt, amit előre a pohárba töltöttek. Annál kirívóbb volt ez, mert a pályán dolgozó sok más vállalat, egyesület munkásai kifogástalan magatartást tanúsítottak, és elősegítették a verseny sikerét.” Ettől függetlenül az Utasellátó monopóliuma a rendszerváltásig kitartott. 1990-ben viszont már csak két szektor vendéglátását kapta meg a cég, majd idővel végleg kiszorult a Hungaroringről.

Címlapfotó: Fortepan / Urbán Tamás