Szomorú vége lett a Kis pilótának, ami a világ harmadik repülőgépből átalakított cukrászdájaként üzemelt Kőbányán.
A repülő reggel 9 órakor nyit – kürtölte világgá a Népszava 1961. július 13-i száma. S bár a nyitásra valójában még várni kellett egy kicsit, augusztus 3-án tényleg megkezdte működését Magyarország legújabb attrakciója, a Kis pilóta cukrászda. A kőbányai Mázsa téri vendéglátóegység mindössze a harmadik volt a világon, amit egy kiszuperált repülőgépben hoztak létre.


A LI-2 típusú kétmotoros szovjet repülőgép a második világháború utolsó éveiben sebesülteket és utánpótlást szállított. A béke beköszöntével a szovjetek 21 személyes utasszállítóvá építették át, majd a baráti Magyarországnak ajándékozták. 1946. október 15-én a Budapest-Debrecen vonalon ezzel a géppel indult újra a belföldi polgári légiközlekedés. A Zalai Hírlap szerint alig pár héttel földi pályafutásának megkezdése előtt nyugdíjazták, majd „ügyeskezű szerelők szárnyait leszerelték, teherautóra rakták, a repülőgép törzse elé traktort kötöttek és egy éjjel megindult a különös menet a kihalt kőbányai utcákon”.


Jó tanulók a volánnál
Új rendeltetési helyén hamar megkezdődött a cukrászdává alakítása. „A repülőgépet a szó szoros értelmében közművesítjük. Bekapcsoljuk a vízvezeték- és villanyhálózatba, az utastérben asztalokat és székeket helyezünk el, 36 gyermeknek biztosítunk benne férőhelyet. Kizárólag cukrászsüteményt, fagylaltot és alkoholmentes üdítőitalokat árusítunk” – nyilatkozta a már említett Népszava cikkben Polacsek György, az ötletgazda és üzemeltető kőbányai vendéglátóipari vállalat igazgatója. Egyedül a pilótafülkéhez nem nyúltak, így „a legjobban viselkedő, a legszófogadóbb gyerekek jutalmul majd a kormány mellé ülhetnek” – húzta el a mézesmadzagot az Esti Hírlap szintén még a nyitás előtt. A lenti fotó tanúsága szerint az élmény aztán többeknek valóban megadatott. Akinek pedig nem jött össze a dolog, az utastér mellett akár a 100 férőhelyes kerthelyiségben, a gépet kívülről csodálva is vigasztalódhatott. A korabeli képek és beszámolók alapján úgy tűnik, a Kis pilóta nagy népszerűségnek örvendett a gyerekek körében.

A Dél-Amerikába emigrált magyarok lapjának azért sikerült a kákán is megtalálnia a csomót. Szeptember 28-i számukban egy egész csinos konspirációt vezettek le a kezdeményezésből: „Az ifjúság militarista nevelése mindennél előbbre való Magyarországon. Ennek érdekében néha egész eredeti ötleteket is megvalósítanak. Legutóbb a légierő egy kiselejtezett kétmotoros repülőgépét a kőbányai Mázsa-téren állították fel és cukrászdát rendeztek be benne gyermekek számára. Körötte kerthelyiséget létesítettek társadalmi munkában. A kis pionírok pedig fagylalt nyalogatása és krémes majszolása közben tanulják meg egy hatalmas bombát hordó gépmadár berendezéseinek nevét, ismerik meg alkatrészei funkcióját. Vajon, ha majd ilyen halott gépmadarak helyett bombaterhes gyermekcukrászdákba kényszerítik őket a szovjet határok védelme érdekében, nem fagy-e ajkukra a pálcára tűzött fagylalt?”

Szomorú vég
A Kis pilóta karrierjének mindazonáltal nem a Dél-Amerikából érkező ellenpropaganda vetett véget. Sokkal inkább egy sajnálatos, de szerencsés kimenetelű baleset, amiről így írt a Magyar Nemzet 1966. május 1-én: „Tűz volt Kőbányán, a Mázsa téri Kis pilóta Cukrászdában. A tüzet a tűzoltók eloltották. A vizsgálat során kiderült, hogy az utasszállító repülőgépből kialakított cukrászdában – ahol nyári üzembehelyezés előtti karbantartási munka folyt – csőforrasztás közben tüzet fogott a műanyagbevonat. A repülőgép, valamint a berendezési tárgyak egy része elégett.” A cukrászda többé nem nyitott ki. A kiégett gép helyére 1968-ban még került egy másik, igaz az már csak dísznek, hogy aztán 1973-ban azt is elszállítsák onnan.
És a többiek...

A Kis pilótán kívül voltak további repülős-vendéglátós próbálkozások Magyarországon. „Tatabánya-Újvárosban a múlt hét végén sok látogatója volt a strandfürdőnek. Nem a strandolás kezdődött meg, hanem egy repülőgép vonzotta a gyerekeket, felnőtteket (...) A gépet éjszaka szállították Tatabánya-Újvárosba, ahol azt rendbe teszik, s a gép belsejében rendezik be a strandfürdő cukrászdáját, fagylaltozóját” – írta a Szabad Föld 1962. áprilisában. Mivel sem további hír, sem fotó erről nem maradt fenn, joggal feltételezhető, hogy a kezdeményezés hamvába holt.
Akárcsak a szombathelyi 1964-ben, amikor is a Kis pilóta testvérét szállították az akkor még Puskin park néven futó mai Gayer parkba (lásd fenti fotó). Ebből az alkalomból Csiszár Imre, a Vendéglátóipari Vállalat vezetője lelkesen nyilatkozott a nagyívű tervekről a Vas Népének. „A repülőgépből bizonyára majd Röpcsi Cukrászdának becézett gyermekcukrászda lesz. A gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt érdekes másodosztályú üzemegységünk 60-70 ezer forintba fog kerülni. A cukrászda különleges, másutt nem kapható süteményekkel, mint például repülőtorta, légzsáktorta, fagylaltkülönlegességek, – várja vendégeit, elsősorban a gyerekeket. A repülőgép szárnya alatt színes gombákkal ellátott asztalok között a légikisasszonyok öltözékét viselő, csinos felszolgáló lányok viszik majd az üdítő italokat, hűsítőket, kávékat a vendégeknek.” Ugyanez a Vas Népe azonban alig pár hónappal később egy a vendéglátó vállalat helyett a „vandálok” által birtokba vett gép fotóit közölhette csak. Ennek hírére az illetékesek a Tófürdőre menekítették át a gépet, ám ott sem kezdtek vele semmit. Végül az 1980-as években elbontották.
Egyetlen sikertörténet a MALÉV egykori teherszállítójából Abdán a rendszerváltás után kialakított, kinézetre is egyedülálló étterem (lásd fotó lent). Ez tíz évig, az autópálya Hegyeshalomig történő meghosszabbításáig egész jól muzsikált. 2007-ben még megpróbálták feléleszteni, ekkor már mindössze egy évet ért meg, a repülőgép maga 2011-ben került el onnan.

Címlapfotó: Fortepan / Bauer Sándor